25 juni 2024

Blog: Job Velten, advocaat energierecht. Het elektriciteitsnet is vol.

Blog: Job Velten, Energy Law Attorney - The Electricity Grid is Full

Volgens de Elektriciteitswet (hierna: ‘E-wet’) is de netbeheerder verplicht elektriciteit te transporteren. Dat volgt uit artikel 24 lid 1 E-wet. De verplichting geldt niet als de netbeheerder redelijkerwijs geen capaciteit ter beschikking heeft op zijn net. De afgelopen maanden wordt er veel geprocedeerd over dit onderwerp, waarbij de netbeheerder vrijwel altijd aan het langste eind trekt.

De netbeheerder licht toe waarom zij geen capaciteit beschikbaar heeft. De daaropvolgende overweging van de rechter is steevast dat de netbeheerder geen elektriciteit hoeft te transporteren; zolang de uitbreiding van het net niet is gerealiseerd. Dan ben je als aanvrager mooi in de aap gelogeerd. Een andere energieleverancier kiezen is mogelijk; een netbeheerder niet. De aanvrager moet dus wachten tot er capaciteit beschikbaar is.

Aanvragers zouden zich kunnen afvragen in hoeverre er anno 2024 ‘redelijkerwijs’ geen capaciteit beschikbaar is. Al in 1997 werden er akkoorden gesloten over het terugbrengen van fossiele brandstoffen. De elektrificatie van de samenleving is ook al geruime tijd bekend. De kennis dat het elektriciteitsnet moest worden verzwaard, is al een behoorlijke tijd aanwezig. Iemand die om extra elektriciteitscapaciteit verzoekt, krijgt vaak te horen dat er ergens eind 2028 mogelijk capaciteit beschikbaar is.

Het bedrijf dat net een forse investering heeft gedaan zijn productieproces te elektrificeren kan daar weinig mee. Dat bedrijf moet ineens investeren in een gas- of dieselgenerator om de gewenste hoeveelheid elektriciteit geleverd te krijgen. Maar dan voldoet het bedrijf mogelijk niet meer aan de geldende milieunormen. Is er dan redelijkerwijs geen transportcapaciteit beschikbaar?

According to the Electricity Act (hereinafter: 'E-Act'), the grid operator is obligated to transport electricity. This obligation is stipulated in Article 24, paragraph 1 of the E-Act. However, this obligation does not apply if the grid operator reasonably has no capacity available on its grid. In recent months, there has been a significant amount of litigation on this subject, with the grid operator almost always prevailing.

The grid operator explains why it has no capacity available. The court's subsequent consideration is consistently that the grid operator is not required to transport electricity as long as the grid expansion has not been realized. This leaves the applicant in a difficult position. Choosing a different energy supplier is possible; choosing a different grid operator is not. Therefore, the applicant must wait until capacity becomes available.

Applicants might question the extent to which it is 'reasonable' to have no capacity available in 2024. Agreements to reduce fossil fuel usage were already made in 1997. The electrification of society has also been known for a considerable time. The knowledge that the electricity grid needed to be reinforced has been around for quite some time. Someone requesting extra electricity capacity often hears that capacity might be available sometime at the end of 2028.

A company that has just made a substantial investment to electrify its production process cannot do much with that timeline. Such a company might suddenly have to invest in a gas or diesel generator to get the desired amount of electricity. However, this could mean the company no longer meets current environmental standards. Is there then reasonably no transport capacity available?