28 mei 2024

Marco heeft nieuwe winkel, maar wacht al 6 maanden op stroom: ‘Zó kun je geen bedrijf overeind houden’

Marco Has a New Shop but Has Been Waiting for Power for 6 Months: ‘You Can't Keep a Business Afloat Like This’

Ondernemers Marco en Karin Nijtmans balen als een stekker. De Amersfoortse patissiers hebben een gloednieuwe winkel, maar het ontbreekt aan stroom voor de oven om taarten, gebakjes en koekjes te bakken. Na ruim een halfjaar wachten op een zwaardere elektriciteitsaansluiting zijn Marco en Karin het spuugzat.

In het nieuwe pand willen ‘meesterbakkers’ Marco en Karin Nijtmans hun droom waarmaken. Alles in de patisserie is gloednieuw: van de groene voorgevel tot de machines. Straks moeten hier de taarten en koekjes over de toonbank vliegen. ,,Een patisserie in Parijse stijl: dat is wat ik hier wil’’, vertelt Marco trots. De opening van de nieuwe winkel staat woensdag op de planning. Maar één cruciaal ding ontbreekt: genoeg stroom.

Hij ervaart ‘enorm veel stress’ omdat hij al ruim een halfjaar aan het wachten is op een zwaardere stroomaansluiting. De patissier heeft extra stroom nodig om zijn gloednieuwe elektrische oven te kunnen gebruiken. ,,In mijn oude pand had ik een oven die op gas draaide, een ‘oud beestje’, simpel in gebruik. Maar ik wilde meegaan met mijn tijd en ook wat doen voor het milieu. Daarom kocht ik een elektrische oven.’’

‘Als ik dat had geweten, dan was ik er nooit aan begonnen’ 
Daar heeft hij nu veel spijt van. ,,Als ik van tevoren had geweten wat dat voor gedoe zou veroorzaken, dan was ik er nooit aan begonnen. Zó kun je geen bedrijf overeind houden.’’

Nog nét voor de opening van zijn winkel heeft hij een nood-oven geregeld. ,,Hierdoor kunnen we tóch open. Maar het wordt enorm aanklooien. De capaciteit is maar een achtste van de normale oven. We hebben ook grote opdrachten voor honderden gebakjes. Zijn we dus drie dagen bezig! Dat kan toch niet?’’

Hoe kon dit gebeuren? Patisserie Nijtmans deed begin december 2023 een aanvraag bij netbeheerder Stedin voor een zwaardere stroomaansluiting. Het duurde tot begin maart voordat hij een offerte kreeg toegestuurd, die snel werd betaald. Tot zijn frustratie verzette Stedin volgens de patisserie een paar keer de afspraak. De verzette afspraken kan Stedin desgevraagd niet terugvinden.

Netbeheerder Stedin: ‘Zo’n persoonlijk verhaal doet ons pijn’
De Amersfoortse ondernemers zijn er helemaal klaar mee. Deze week komt de netbeheerder de situatie ter plaatse controleren. Maar wanneer de kabels precies de grond ingaan? Daarover tasten Marco en Karin in het duister. ,,Wij hebben die stroom keihard nodig’’, zegt Marco. ,,Ik heb zeventien personeelsleden aan het werk te houden.’’

Stedin baalt van de situatie. ,,Wij realiseren ons dat er achter alle kabels en zekeringen persoonlijke verhalen van mensen schuilgaan. Zo’n verhaal doet ons echt pijn’’, zegt woordvoerster Annet Veenstra. De netbeheerder heeft het ongelofelijk druk, legt ze uit. ,,We krijgen heel veel aanvragen voor verzwaring van stroomaansluitingen. Door de energietransitie gebruiken we met z’n allen steeds meer stroom.’’

Stedin roept bedrijven die extra stroom nodig hebben op om zich zo snel mogelijk te melden. ,,Houd er rekening mee dat het maanden kan duren voordat je stroom krijgt.’’ Het duurt bij Nijtmans nog eens extra lang omdat er ook kabels buiten in de grond verzwaard moeten worden.

Excuses
Een netbeheerder is verplicht om binnen achttien weken na betaling van de offerte een aansluiting op te leveren. De opdracht van Nijtmans valt binnen die termijn, aldus Stedin. ,,We vinden het vervelend dat de aanvraag van de offerte (tussen december en maart, red.) zolang heeft geduurd’’, vervolgt Veenstra. ,,In april hebben we dat proces daarom voor al onze klanten verbeterd en flink versneld.’’

Hoelang moeten de 'meesterbakkers’ nog wachten op stroom? ,,Dat is na de inspectie deze week eerder nog een kwestie van weken dan maanden’’, zegt Veenstra. Maar een precieze datum? Die kan Stedin er nog niet op plakken.

Bron: AD Regio Amersfoort

Entrepreneurs Marco and Karin Nijtmans are incredibly frustrated. The Amersfoort-based patissiers have a brand new shop but lack the power to run the oven needed to bake cakes, pastries, and cookies. After waiting more than six months for a higher-capacity electricity connection, Marco and Karin are fed up.

In the new building, 'master bakers' Marco and Karin Nijtmans want to make their dream come true. Everything in the patisserie is brand new, from the green facade to the machines. Soon, cakes and cookies should be flying off the shelves. “A patisserie in Parisian style: that’s what I want here,” Marco says proudly. The new shop is scheduled to open on Wednesday. But one crucial thing is missing: enough power.

He is experiencing 'tremendous stress' because he has been waiting for more than six months for a higher-capacity power connection. The patissier needs extra power to use his brand new electric oven. “In my old shop, I had an oven that ran on gas, an ‘old beast’, simple to use. But I wanted to move with the times and also do something for the environment. That’s why I bought an electric oven.”

‘If I Had Known, I Would Never Have Started’
He now regrets that decision. “If I had known beforehand what kind of hassle it would cause, I would never have started. You can’t keep a business afloat like this.”

Just before the opening of his shop, he managed to arrange an emergency oven. “This way, we can still open. But it’s going to be a huge hassle. The capacity is only one-eighth of the normal oven. We also have large orders for hundreds of pastries. We’ll be busy for three days! That’s not feasible.”

How did this happen? Patisserie Nijtmans submitted an application to the grid operator Stedin for a higher-capacity power connection in early December 2023. It wasn’t until early March that he received a quote, which was promptly paid. To his frustration, Stedin rescheduled the appointment a few times, according to the patisserie. The rescheduled appointments cannot be traced back, according to Stedin when asked.

Grid Operator Stedin: ‘Such a Personal Story Pains Us’
The Amersfoort entrepreneurs are fed up. This week, the grid operator will inspect the situation on-site. But when exactly the cables will go underground remains unknown to Marco and Karin. “We desperately need that power,” says Marco. “I have seventeen employees to keep working.”

Stedin is unhappy with the situation. “We realize that behind all the cables and fuses, there are personal stories of people. Such a story really pains us,” says spokesperson Annet Veenstra. The grid operator is incredibly busy, she explains. “We receive a lot of requests for upgraded power connections. Due to the energy transition, we are all using more and more power.”

Stedin urges businesses that need extra power to report as soon as possible. “Keep in mind that it can take months before you get power.” At Nijtmans, it takes even longer because the cables outside in the ground also need to be upgraded.

Apologies
A grid operator is required to deliver a connection within eighteen weeks after payment of the quote. The order from Nijtmans falls within that period, according to Stedin. “We regret that the quote request (between December and March, ed.) took so long,” Veenstra continues. “In April, we improved and significantly sped up that process for all our customers.”

How long do the 'master bakers' still have to wait for power? “After the inspection this week, it is more a matter of weeks than months,” says Veenstra. But a precise date? Stedin can’t provide one yet.

Source: AD Regio Amersfoort